Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
DE 27
Actueel OVnieuws
OV bedrijven
Railbouw / onderhoud
Ons eigen forum
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
OV-musea
Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto-archief
Metrofoto-archief
Tramfoto-archief
Grote Treinfoto-archief
Contact
Mail ons
.

In 1934 introduceerden de Nederlandse Spoorwegen de stroomlijnvorm met de dieselelektrische driewagentreinen die snelle diensten tussen de grote steden gingen verzorgen. Dit materieel werd bekend onder de naam Diesel-drieDE3 of Materieel '34. Het waren de eerste Nederlandse dieseltreinen.

Niet alleen de stroomlijnvorm was revolutionair, maar ook de lichtgrijze kleur (in plaats van het gebruikelijke olijfgroen) en de comfortabele inrichting, ook in de derde klasse, sprak tot de verbeelding. Nieuw voor Nederland waren ook de automatische Scharfenbergkoppelingen. Daardoor konden de treinstellen snel worden aan- en afgekoppeld en in treinschakeling rijden met twee of meer exemplaren, later ook met de dieselvijf.

De foto toont de DE 27 tijdens de SpoorParade in Amersfoort ter gelegenheid van de viering van 175 Jaar Spoor in Nederland. © OVnieuws.info

.
.
.
.
 
 
 
 
Het vooraanzicht van de DE 27 tijdens de SpoorParade in Amersfoort. © OVnieuws.info
 
Plan-U 114 sleepte DE 27 van Goes naar Amersfoort. Een foto van de achterkant van het transport.
Houten Castellum, 21 mei 2012. © OVnieuws.info
 

Op zondag 26 april is de DE 27 door de 2225 vanuit de NedTrain werkplaats in Tilburg weer teruggereden naar het Spoorwegmuseum in Utrecht. De DE 27 was in Tilburg voor een opknapbeurt. Bekijk hier onze aparte special over de terugreis van de DE 27.

De 2225 met de Diesel-III 27 bij de Mereveldseweg in Utrecht. © Fabian Jonas.

 
De DE 27 naast de DE 41 in Wereld 4 in het Spoorwegmuseum. 16 december 2005. © OVnieuws.info